Affaire Al Doura: Une nouvelle Affaire de Damas? (Prime-time blood libels)

Damascus_blood_libelSharon blood libelCe n’est pas une politique de tuer des enfants. Chirac (accueillant Barak à Paris, le 4 octobre 2000)
Une des plus célèbres calomnies de meurtre rituel de cette période est celle de Damas, laquelle intervient dans le cadre des visées impérialistes de la France de Louis-Philippe, au Proche-Orient. En 1840, un moine et son serviteur disparaissent. On ne les retrouvera jamais. Sur l’instigation du consul de France, le crime est imputé aux juifs, qui sont arrêtés, emprisonnés, torturés. Adolphe Thiers valide la thèse du crime rituel. Cette affaire secoue les juifs d’Europe qui s’organisent pour éviter que ne se reproduisent de telles calomnies, vestiges moyenâgeux qui, à leurs yeux, ne devraient plus avoir leur place dans la société moderne. Encyclopédie Universalis

Qui se souvient encore, hors de la communauté juive, de la fameuse Affaire de Damas qui avait traumatisé le monde juif européen au milieu du 19e siècle?

En 1840, des Juifs avaient en effet été emprisonnés et torturés dans la métropole syrienne à la suite d’une accusation de meurtre rituel (le sang de la victime devant soi-disant servir à la confection des pains de la Pâque*) sur la personne d’un moine italien et de son serviteur musulman qui avaient disparu sans laisser de traces.

Aujourd’hui, si l’on en croit la tribune de Caroline Glick dans le Jerusalem Post d’avant-hier (merci Eli Tabori), l’équivalent des accusations de crime rituel, c’est les accusations de crime de guerre, l’Armée israélienne se retrouvant accusée (en « prime time », cette fois-ci) d’assassinats délibérés d’enfants palestiniens, notamment à travers l’Affaire Al-Doura (dite en France « Affaire du petit Mohammed »).

Et, étrangement, si l’on rapproche les deux affaires, celle de Damas de 1840 et celle du petit Mohammed de septembre 2000, on retrouve à un siècle et demi d’intervalle… beaucoup des mêmes ingrédients.

Même funeste célébrité (les images du petit Mohammed ont fait le tour du monde) et même volonté politique de maintenir une influence de la France au Proche-Orient (la fameuse PAF).

Même disparition d’un musulman (le petit Mohammed Al Doura) et même accusation de meurtre contre des juifs (ici un crime de guerre) à l’instigation d’un représentant français sur place (le chef du bureau de la télévision d’Etat France 2, Charles Enderlin).

Mêmes conséquences tragiques pour les juifs (hormis l’insurrection palestinienne, l’affaire inspirera directement le lynchage de deux réservistes à Ramallah quelques jours plus tard, puis servira de prétexte pour toutes sortes de crimes contre des juifs comme l’assassinat du journaliste juif-américain Daniel Pearl au Pakistan, jusqu’à Ben laden et son réseau terroriste Al Qaeda avec leurs déclarations et vidéos de propagande).

Même validation d’u chef d’Etat français (Chirac évoquera directement l’affaire en accueillant Ehoud Barak quelques jours plus tard à Paris, puis apportera récemment son soutien à France 2 dans son procès contre le journaliste Philippe Karsenty).

Et enfin même indignation des juifs (et non-juifs) d’Europe et du monde qui… « s’organisent pour éviter que ne se reproduisent de telles calomnies, vestiges moyenâgeux qui, à leurs yeux, ne devraient plus avoir leur place dans la société moderne »!

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* Note: Les chrétiens du Moyen Age pensaient que les juifs procédaient à la crucifixion d’un enfant chrétien durant la Semaine Sainte. Cécil Roth fut l’un des quelques historiens à montrer que cette croyance dérivait d’une mauvaise interprétation de la tradition juive consistant à pendre et à brûler l’effigie d’Hamam pendant la fête de Purim. Croyances largement et plus ou moins directement reprises depuis par les diverses populations musulmanes du Moyen-Orient sous formes de livres, rumeurs, fausses informations, télé-films, caricatures (voir 1, 2 et 3), mais aussi hélas plus ou moins consciemment par des caricaturistes occidentaux (voir ci-dessus le Sharon-Saturne du journal britannique The Independent ou les dessins du Brésilien Latuff).


Our World: Prime-time blood libels

Caroline Glick
THE JERUSALEM POST
Oct. 23, 2006

Last Thursday a French court found Philippe Karsenty guilty of libeling France 2 television network and its Jerusalem bureau chief Charles Enderlin. Karsenty, who runs a media watchdog Web site called Media Matters, called for Enderlin and his boss Arlette Chabot to be sacked for their September 30, 2000 televised report alleging that IDF forces had killed 12-year-old Muhammad al-Dura at Netzarim junction in Gaza that day.

Their lawsuit against Karsenty was the first of three lawsuits that Enderlin and France 2 filed against French Jews who accused them in various ways of manufacturing a blood libel against Israel by purposely distorting the events at Netzarim junction that day. The second trial, against Pierre Lur at, is set to begin this week. Lur at organized a mass demonstration against France 2 on October 2, 2002 after the broadcast of a German television documentary film by Esther Schapira called Three Bullets and a Dead Child: Who Shot Muhammad al-Dura? Schapira’s film concludes that IDF bullets could not have killed Dura.

September 30, 2000 was the third day of the Palestinian jihad. That day an IDF position at Netzarim junction was attacked by Palestinian Authority security forces. A prolonged exchange of fire ensued. That afternoon, France 2’s Palestinian cameraman Talal Abu Rahma submitted footage of a man and a boy at the junction cowering behind a barrel. The two were later identified as Jamal al-Dura and his 12-year-old son Muhammad. Enderlin, who had not been present at the scene, took Rahma’s 27 minutes of raw footage and narrated a 50-second film in which he accused the IDF of having shot and killed the boy. Enderlin’s film itself does not show the boy dying. There are no blood stains where the boy and his father were crouched. No ambulance came to evacuate them. No autopsy was performed on Muhammad’s body.

FRANCE 2 distributed its film free of charge to anyone who wanted it – although not the full 27 minutes that Rahma filmed. The film was shown repeatedly worldwide and particularly on Arab television networks. The results of the footage were murderous. On October 12, two IDF reservists, Yosef Avrahami and Vadim Novesche, were lynched by a mob at a PA police station in Ramallah. The mob invoked Dura’s death as a justification for its barbarism. The Orr Commission which investigated the violent rioting by Israeli Arabs in October 2000 stated in its final report that « Muhammad al-Dura’s picture, which was distributed by the media, was one of the causes that led people in the Arab sector to take to the streets on October 1, 2000. »

Countless suicide bombers and other Palestinian terrorists have cited Dura as a justification of their crimes. For the past six years PA television has continuously aired a film showing Dura in heaven beckoning other Palestinian children to « martyr » themselves by becoming terrorists and join him there.

The Palestinians are not the only ones who have used Dura as a terrorist recruitment tool. He is prominently featured in al-Qaida recruitment videos and on Hizbullah banners. Daniel Pearl’s murderers interspersed their video of his beheading with the France 2 film. Throughout Europe, and particularly in France, Muslims have used Dura as a rallying cry in their attacks against Jews – attacks which broke out shortly after the Dura film was broadcast.

AT FIRST, Israel accepted responsibility for Dura’s death without conducting an investigation. Yet, in the weeks that followed the event, engineers Nahum Shachaf and Yosef Doriel conducted investigations on behalf of the IDF’s Southern Command.

Both men separately proved mathematically and physically that the IDF forces on the ground could not see the Duras from their position and that it was physically impossible for their bullets to have killed Muhammad. Then OC Southern Command Maj.-Gen.Yom Tov Samia held a news conference in late November based on their findings at which he said that the probability that the IDF had killed Dura was low.

Yet Samia was the only senior Israeli official to question the veracity of the film. Then chief of General Staff Shaul Mofaz disavowed Samia’s investigation. Prime minister Ehud Barak never questioned the veracity of Enderlin’s murderous accusation against the IDF.

In the intervening years, private researchers and media organizations have taken it upon themselves to investigate what happened that day. Their findings have shown that at a minimum, the probability that the IDF killed Dura is minuscule and more likely, the event was either staged or edited to engender the conclusion that Dura had been killed by Israel. The few people who have been allowed to watch Rahma’s entire film have stated that it is impossible to conclude that Muhammad was killed because he raises his head and props himself up on his elbow after he was supposedly shot.

Respected media organizations like The Wall Street Journal, CBS News, Atlantic Monthly and Commentary magazine have published detailed investigations that all conclude that the footage was either staged or simply edited to show something that didn’t happen.

Yet, even as private individuals were dedicating their time and passion to proving that France 2 had purposely broadcast a blood libel against Israel that caused the death and injury of Israelis and Jews throughout the world and marred the honor of the IDF, official Israel remained silent.

The Foreign Ministry never asked France 2 to show its officials the full 27-minute film. Neither the IDF nor the Foreign or Justice Ministries defended the IDF or called into question the veracity of Enderlin’s film. As late as this past June 23, IDF spokeswoman Brig.-Gen. Miri Regev told Haaretz, « I cannot determine whether the IDF is or is not responsible for the killing of al-Dura. »

IN THE French judicial system, the people’s interest is represented by a special court reporter who recommends verdicts to the judges. It is rare for judges to disregard the reporter’s recommendations. During his trial, Karsenty and his witnesses produced piece after piece of evidence that called into question the credibility of the France 2 film.

For its part, France 2 sent no representatives to the trial. Its attorney did not question any of the evidence submitted by Karsenty nor did she cross-examine any of his witnesses. She brought no witnesses of her own. She simply produced a letter of support for France 2 from President Jacques Chirac. The court reporter recommended dismissing the case.

In their judgment last week, the judges argued that Karsenty’s allegations against Enderlin and France 2 could not be credible since « no Israeli authority, neither the army which is nonetheless most affected, nor the Justice [Ministry] have ever accorded the slightest credit to these allegations » regarding the mendacity of the Dura film.

Over the years Israeli officials have justified their silence by saying that it was a losing proposition to reopen the Dura case. We’ll be accused of blaming the victim, they said.

This statement is both cowardly and irresponsible. As the French verdict shows, without an Israeli protest, the protests of private individuals, however substantial, ring hollow. When Israel refuses to defend itself from blood libels, it gives silent license to attacks against Israel and world Jewry in the name of those libels.

In 2000, Barak was desperately trying to close a peace deal with Yasser Arafat. The last thing he wanted was to admit that Arafat was promulgating blood libels against Israel. So he was silent. This is unforgivable, but understandable.

Israel’s continued silence is a sign that Israeli officialdom has still not understood what the war of images demands of it. The Dura film, like the fictional massacre of Lebanese children at Kafr Kana in Lebanon this summer, shows that victory or defeat in wars is today largely determined on television. To win, Israel must go on the offensive and attack untruthful, distorted images that are used to justify the killing of Israelis and Jews throughout the world.

When Karsenty heard the court’s verdict last week, he said, « If this judgment is upheld, Jews should ask themselves questions about their future in France. Justice covers the anti-Semitic lies of a public channel. It’s a strong signal, it is very severe. »

To this it should be added that if the Israeli government continues to be silent as the good name of the IDF, of Israel and of the Jewish people is dragged through the mud by distorted television images broadcast by foreign news outlets; if the Israeli government does nothing to defend those who are persecuted for fighting against these distortions, then Jews will have to ask themselves some questions about how on earth we are supposed to defend ourselves, let alone win this war against those who seek our destruction.

Voir aussi:

Brief Reviews
Daniel Pipes
Middle East Quarterly
September 1998

The Damascus Affair: « Ritual Murder, » Politics, and the Jews in 1840. By Jonathan Frankel. Cambridge, Eng.: Cambridge University Press, 1997. 491 pp. $64.95.

Frankel, professor of history at the Hebrew University of Jerusalem, has rescued a small but key event of modern history from ill-deserved obscurity. In a very impressive and well-written account, he tells what happened in Damascus after an Italian monk and his servant disappeared in February 1840. The newly-arrived but powerful French consul, Ratti-Menton, developed an « entirely manufactured » thesis of Jewish ritual murder that the local government in large part accepted, leading to the imprisonment, torture, and death of many Damascene Jews, followed by similar tribulations throughout the eastern Mediterranean.

But the real impact of the Damascus affair, Frankel shows, lay in Europe, where it led to a formidable backlash against Jews, the greatest in years. Jews found themselves completely unprepared for the tribulations they suffered but learned from this tragedy to organize and lobby, and from that came the first stirrings of modern Jewish solidarity, the basis of the formidable institutions that followed. Frankel provides a particularly impressive review of the reactions to the far-away and long-ago events of his study, showing just how the to-and-froing between the Middle East and Europe on the matter of Jews became a major issue for all concerned. In many ways, he establishes that the grounds for the West’s involvement today in the Middle East were set by the terrible events of 1840.

– Voir également:

History / Judaica / Middle East

Blood Libel
The Damascus Affair of 1840
Ronald Florence

« When old, outdated anti-Semitic lies are being used in too many circles against the Jewish people, this book is important to all those who feel compelled to denounce them. »—Elie Wiesel

In Damascus, in February 1840, a Capuchin monk and his servant disappear without a trace. Rumors point at the local Jewish community. Within weeks, the rumors turn to accusations of ritual murder—the infamous « blood libel. » Torture, coerced confessions, manufactured evidence, and the fury of the crowds are enough to convict the accused Jews. By the time the rest of the world learns of the events in Damascus, the entire leadership of the Jewish community is awaiting execution.

Vicious charges of ritual murder had been heard in Europe for centuries and are heard in the Middle East today—but everything else here was turned around. The accusers of the Jews were not the Muslim majority. The French consul was the chief prosecutor, aided by the British consul, with the support of the American consul. The affair became a cause célèbre in Europe and the Americas, the priorities of diplomacy intervened, and the fabric of a society that had once stretched to tolerate minorities finally burst in an outrage of fears turned to fury. The legacies of that torn fabric, and the continuing myths, feed and sustain the fervor of anti-Semitism today.

Ronald Florence is an historian and novelist. He is the author of The Gypsy Man, The Perfect Machine, and The Last Season. He lives in Providence, Rhode Island.

– Voir aussi:

DAMASCUS AFFAIR:
Gotthard Deutsch, M. Franco
Jewish Encyclopedia

Accusation of ritual murder brought against the Jews of Damascus in 1840. At that time Damascus, together with Syria, belonged to Mohammed Ali, pasha of Egypt, who had revolted against the authority of his suzerain, the sultan Maḥmud of Constantinople. The governor of Damascus was an Egyptian Arab, Sherif Pasha by name.On Feb. 5, 1840, Father Thomas, originally from Sardinia, and the superior of a Franciscan convent at Damascus, disappeared with his servant. This monk, who practised medicine, was very well known in the Jewish and Mohammedan quarters, as well as among the Christians. Some days previous he had had a dispute with a Turkish muleteer, who had heard him blaspheme Mohammed, whereupon the Turk is reported to have said: « That dog of a Christian shall die by my hand. » Upon Thomas’ disappearance the French consul at Damascus, Ratti Menton, who was an enemy to the Jews, following the advice of certain monks, instituted investigations in the Jewish quarter; and the governor, Sherif Pasha, pretending to act merely in accordance with the friendly relations existing between the governments of Louis Philippe and Mohammed Ali, aided the French consul in a culpable way. A confession was extorted by torture from a Jewish barber named Negrin, and eight of the most notable Jews, among them Joseph Lañado, Moses Abulafia, and Farḥi, were imprisoned and tortured. Their teeth and beards were pulled out, they were burned, and finally tempted with gold, to persuade them to confess an imaginary crime. Lañado, a feeble old man, died under this treatment. Moses Abulafia became a Mohammedan in order to escape the torture. In spite of the stoic courage displayed by the sufferers, Sherif Pasha and Ratti Menton agreed on the guilt of the accused in view of the words resembling a confession that had escaped them in their agony. While Ratti Menton published libels against the Jews in French and in Arabic, Sherif Pasha wrote to his master, Mohammed Ali, demanding authorization to execute the murderers of Father Thomas. In the mean time the populace fell upon the synagogue in the suburb of Jobar, pillaged it, and destroyed the scrolls of the Law.The Jewish communities of Europe were appealed to, and public meetings were held in London, Paris, and even New York and Philadelphia. Especially important was a meeting called by the lord mayor of London at the Mansion House, London, July 3, 1840. As a result the lawyer Isaac Crémieux and the Orientalist Solomon Munk from France, and Sir Moses Montefiore from England were sent as mediators to Alexandria to plead with the khedive. They arrived at Alexandria Aug. 4, and after repeated interviews with Mohammed Ali, obtained from him, on Aug. 28, the unconditional release and recognition of the innocence of the nine prisoners who still remained alive of the thirteen imprisoned. They then went to Constantinople, and obtained from the sultan Majid a firman declaring the accusation of ritual murder to be absurd (see Blood Accusation). The Austrian consul at Damascus, Merlatto, and the Austrian consul-general at Alexandria defended the rights of the Jews during all the incidents arising in this celebrated case. It was in part the Damascus affair which suggested tosome French Jews later the idea of founding the Alliance Israélite Universelle.Bibliography: J. G. Lowenstein, Damassia, 1840; Stimmen Berühmter Christen, 1841; Persecution Contre les Juifs de Damas, Paris, 1840; D. Salomons, An Account of the Recent Persecution of the Jews at Damascus, London, 1840; Persecution of the Jews in the East, Philadelphia, 1840; Jost, Gesch. der Israeliten, xi. 345-381; Copies of Letters Received from Sir Moses Montefiore, 3 issues, 1840; Graetz, History of the Jews, v. 632-661.D. M. Fr.

– Et:

The Infamous Damascus Affair
Gates to Jewish Heritage

One of the most outrageous blood libel cases took place in Damascus in 1840. Christian anti-Semitism and and Muslim anti-Jewish sentiments were exacerbated by the political situation at that time. Syria, which had been under Turkish rule since 1515, had rebelled. It was ruled by Muhammad Ali of Egypt. France supported Muhammad Ali. Austria and Great Britain supported Turkey because they wanted to limit France’s influence in the Middle East.

On February 5, 1840, a monk named Thomas disappeared with his Muslim servant. The monk had been involved in shady business, and the two men were probably murdered by tradesmen with whom Thomas had quarreled. Nonetheless, his order immediately circulated the news that the Jews had murdered both men in order to use their blood for the Passover.

Catholics in Syria were officially under French protection. The investigation should have been conducted by the French consul. The French consul, Ratti-Menton, however, invited the Syrian governor-general to prosecute the case.

It was a horror. A barber, Solomon Negrin, was arbitrarily arrested and tortured until a « confession » was extorted from him. He claimed that Thomas had been killed in the house of David Harari by seven Jews. The men whom he named were subsequently arrested; two of them died under torture, one of them converted to Islam in order to be spared, and the others were made to « confess. »

A Muslim servant in the service of David Harari related under duress that Thomas’ Muslim servant was killed in the house of Meir Farhi, in the presence of the latter and other Jewish notables. Most of those mentioned were arrested.

One of the Jewish notables named by Harari’s servant was an Austrian citizen. This brought the Austrian consul into the case.

Meanwhile, some bones were found in a sewer in the Jewish quarter. The accusers proclaimed that they were Thomas’ and buried them accordingly. An inscription on the tombstone stated that it was the grave of a saint tortured by the Jews. More bones were found and identified (despite a doctor’s statement that they weren’t human) as Thomas’ servant’s bones. The authorities then announced that on the strength of the confessions of the accused and the remains found of the victims, the guilt of the Jews in the double murder was proved beyond doubt. They also seized 63 Jewish children so as to extort the hiding place of the victims’ blood from their mothers.

The non-Jewish world knew nothing about these happenings. Egyptian Jews learned about it almost a month after the beginning of the affair. Their first attempt to intervene in the tragic situation was a petition addressed to Muhammad Ali, asking him to stop using torture. Ali agreed to stop the torture of the accused.

The Austrian consul in Egypt, A. Lauren, then did an extraordinary thing. He sent to James de Rothschild (without permission!) a report about the Damascus case. Rothschild tried to intervene with the French government. He got no response. Rothschild then published the report. In Vienna, his brother Solomon Rothschild, approached Metternich on the issue. Austria and Britain, always happy to embarrass the French, then got involved. As a result, Muslim and Christian riots which had been going on since February, were stopped in May.

In the meantime, Western Jewry was shocked by the case. Enlightened, assimilated Jews were outraged at the barbarity and ignorance displayed by the accusations. Enlightened non-Jews also protested against the accusation through the press and mass meetings. A Jewish delegation, whose members included Moses Montefiore, went to speak to Muhammad Ali. They requested that the investigation be abandoned by the Damascus authorities and transferred to Alexandria. Their timing was lousy. War was imminent between Egypt and Turkey. Both Muhammad Ali and the French wished to prevent an investigation into the events in Damascus.

The Jews, whose first concern was in the release of their fellow Jews, accepted the freeing of the accused without any statement of their innocence. On August 28, 1840, those prisoners who were still alive in Damascus were saved.

Montefiore and his delegation then headed for Constantinople, where they appealed to the sultan for the publication of a decree which would proclaim blood libels absolutely false. They also requested a prohibition against trials of Jews on the basis of such accusations.

Nevertheless, the Catholics of Damascus continued to tell tourists for many years, about the saint who had been tortured and murdered by the Jews, and how the Jews had been saved from the gallows by the intrigues of Jewish notables from abroad.

The Damascus Affair emphasized to world Jewry how precarious their situation was around the world. It also motivated them to establish international communications and cooperative organizations.

Voir également:
Aujourd’hui chaque mère prévient [son fils] :  » Fais attention à ne pas t’égarer loin de la maison, de peur que le Juif n’apparaisse, ne te fourre dans son sac, ne t’emporte et ne t’abatte pour extraire ton sang et l’incorporer à ses matsas de Sion.

Enquêtes et analyses – No. 99
L’Affaire de Damas (1840) racontée par Mustafa Tlass, ministre syrien de la Défense

MEMRI
Juin 27, 2002

Contexte

Le président syrien Bashar El-Assad a dernièrement prolongé de deux ans le mandat du ministre de la Défense Mustafa Tlass, en signe de reconnaissance pour ses services et en raison des rapports privilégiés que ce dernier entretenait avec son père, l’ancien président Hafez El-Assad. M. Tlass est l’un des pères fondateurs de l’actuel régime Baath et l’une des figures marquantes de la Syrie depuis trente ans. De son vivant, Hafez El-Assad avait déjà repoussé la retraite de Mustafa Tlass. [1]

M. Tlass a d’abord publié son ouvrage sur l’Affaire de Damas en 1983. La deuxième version, éditée en 1986, était censée être plus  » scientifique  » que la première : des notes y étaient ajoutées pour appuyer les affirmations de l’auteur, ainsi qu’un appendice contenant des photocopies de documents officiels (accompagnés de traductions en arabe) échangés dans une correspondance entre le consul de France à Damas, le consul général de France à Alexandrie et le gouvernement français. L’ouvrage comprend une photo de la pierre tombale du prêtre Tomas, laquelle porte une inscription indiquant que ce dernier a été assassiné par des Juifs.

En couverture des deux éditions figure un homme à la gorge tranchée dont le sang est recueilli dans une cuvette. La couverture de la première édition représente un groupe de Juifs en train de perpétrer le meurtre, reconnaissables à leurs traits ‘juifs’ conformes aux critères nazis ; sur la couverture de la deuxième édition c’est une menora, symbole juif, qui tranche la gorge de la victime.

L’ouvrage de M. Tlass est connu pour son influence majeure dans les cercles antisémites du monde entier, où il est considéré comme une source sûre d’informations sur le  » meurtre rituel pratiqué par les Juifs « . [2] Ce livre peut être commandé par Internet dans sa version originale en arabe, et est également disponible en français, italien et dans d’autres langues encore. [3]

Voici une traduction (de l’arabe) de l’introduction de Mustafa Tlass (version de 1986) :

Circonstances historiques
 » Dans les années 1830, Mohammed Ali, gouverneur d’Egypte de l’Empire ottoman, a réussi à unir la Syrie et l’Egypte, dirigeant ainsi les deux pays. Une grave crise internationale a suivi cette unification, qui représentait un danger pour les intérêts européens…Au cours de cette période tourmentée, Damas s’est trouvée sous le choc d’un crime terrible : le prêtre Tomas Al-Kaboushi [le Capucin] est tombé entre les mains de Juifs qui ont cherché à le vider de son sang pour l’incorporer à des préparations destinées à la fête de Yom Kippour [sic].

Ce crime n’était pas le premier du genre. L’Occident a connu plusieurs crimes similaires, de même que la Russie tsariste. Certains d’entre eux ont été dénoncés et rapportés dans les protocoles d’enquêtes, malgré tous les efforts entrepris pour en faire disparaître les traces… Ainsi, le meurtre du prêtre Tomas et de son serviteur n’était pas le premier du genre et ne sera sûrement pas le dernier. [4] Cela dit, cet événement renfermait des éléments uniques, propres à la situation politique de l’époque.

Les autorités du Caire et de Damas ont manifesté un fort intérêt pour ce crime odieux et le consul français [à Damas] a participé à l’enquête, vu que la victime assassinée de façon si sournoise était française. L’enquête a confirmé le meurtre et soulevé de sérieuses interrogations quant aux motifs du meurtre, commandé par les préceptes de la religion juive tels qu’ils sont énoncés dans le Talmud… « 

La tentative des Juifs pour occulter leur crime
 » [Cette dénonciation] a provoqué une tempête de protestations. Les responsables juifs et leurs alliés ont frappé aux portes des dirigeants européens et américains pour qu’ils interviennent, effacent les traces de l’infamie et acquittent les Juifs. Aujourd’hui comme autrefois, les Juifs commettent un crime, déclenchent ensuite un tollé dans le monde entier et, non contents d’être innocentés, en profitent pour tirer le maximum de l’affaire.

Ils [ont persuadé] le consul autrichien de s’interposer en faveur d’un petit nombre d’inculpés, sous prétexte qu’ils étaient sujets autrichiens… Ils ont également exploité la tolérance des autorités égyptiennes ainsi que du consul de France [à Istanbul] et ont contacté les accusés pour leur adjoindre de nier [toutes les incriminations]. Ils ont exercé des pressions sur les détenus qui avaient avoué, afin qu’ils reviennent sur leurs déclarations… Le gouvernement [de la Syrie], qui avait supervisé l’enquête, a été accusé d’avoir eu recours à la torture pour faire avouer les accusés [juifs]… Si ces imputations sont fondées, elles ne concernent que des individus isolés et sont sans rapport avec la loi islamique. En Europe et en Amérique à cette époque, la torture était admise pour faire parler les prévenus, et ce ne serait pas exagéré que de dire qu’elle a encore cours dans ces pays aujourd’hui.

D’autre part, les responsables juifs en Europe et en Amérique sont passés à l’action, profitant de leur pouvoir financier et médiatique pour contraindre les grandes puissances à prendre des mesures en leur faveur. Ils ont fait intervenir leurs alliés au Parlement et dans la presse, ont organisé des manifestations de soutien et ont envoyé d’éminents Juifs européens [en aide aux prévenus]. C’est ainsi que les Juifs ont réussi à soutirer un décret en leur faveur. Mais ils ne se sont pas arrêtés là : ils ont voulu faire effacer l’inscription du tombeau du père Tomas dans l’église franciscaine : ‘Ici reposent les ossements du père Tomas, capucin missionnaire, assassiné par les Juifs le 5 février 1840…’ « [5]

Pourquoi les Juifs s’en tirent toujours
 » L’incident de 1840 s’est reproduit plusieurs fois au 20ème siècle, quand les sionistes ont commis des crimes à grande échelle en Palestine et au Liban – actes qui ont choqué les bonnes gens dans le monde entier et ont été unanimement condamnés. Mais à chaque fois, l’influence financière, médiatique et politique des sionistes a réussi à calmer la colère et à faire oublier ces crimes. A la place d’être punis, ces derniers ont été récompensés… par une importante aide financière et des réserves terrifiantes d’armes de pointe. Au lieu d’un unique Mohammed Ali au 19ème siècle…, ils ont trouvé une série de Mohammed Ali [au 20ème siècle].

Le meurtre [évoqué] a eu lieu à Damas, ville de tolérance et de paix. Des assassinats similaires ont eu lieu ailleurs dans le monde. Comment de tels actes peuvent-ils se produire quand on sait que les Juifs ne forment qu’une petite minorité au cœur des sociétés où ils vivent ? Comment ces sociétés ont-elle pu ignorer cette minorité saturée de haine ? … Peut-être l’atmosphère de tolérance instaurée par les Arabes musulmans est ce qui a permis aux Juifs de vivre en complète liberté dans les pays arabo-musulmans. Les Juifs connaissaient bien ces pays. Ils s’isolaient pour s’envelopper de mystère, de sorte que le monde musulman ne savait presque rien d’eux. Il n’est donc pas surprenant que Damas ait été choquée par ce crime répugnant. Mais elle a vite surmonté son ignorance [des Juifs]… et aujourd’hui chaque mère prévient [son fils] :  » Fais attention à ne pas t’égarer loin de la maison, de peur que le Juif n’apparaisse, ne te fourre dans son sac, ne t’emporte et ne t’abatte pour extraire ton sang et l’incorporer à ses matsas de Sion [en référence aux matsot de Pâques].  » Les générations se sont transmis ce message de la ‘traîtrise des Juifs’.

[Ce faisant] un Etat s’est créé pour les Juifs à Al-Sham [la Grande Syrie]. L’inimitié juive a-t-elle disparu ou les préceptes du Talmud (avec tous leurs crimes et leurs déformations) continuent-ils de jouer leur rôle haineux contre l’humanité et les sociétés au sein desquelles les Juifs évoluent ? Les événements dans les territoires occupés prouvent, sans laisser place au doute, que ce qui se nomme ‘racisme sioniste’ n’est que la continuation affinée des préceptes talmudiques… [6]

En publiant ce livre, je compte apporter des éclaircissements sur certains secrets de la religion juive en [décrivant] les actions des Juifs, leur fanatisme aveugle et répugnant vis-à-vis de leurs croyances et la mise en œuvre des préceptes talmudiques compilés en Diaspora par leurs rabbins, lesquels ont trahi les principes de la foi juive (la loi religieuse du prophète Moïse), ainsi qu’il est rapporté dans le Coran [2 : 89]…  » [7]

[1] Al-Hayat (Londres), le 15 mai 2002

[2] Consulter le site international des nouvelles révisionnistes d’historiens révisionnistes et de négationnistes de l’holocauste : http://64.156.139.229/wcotc/ritualmord/id39_m.htm. D’après ce site, l’ouvrage de M. Tlass a d’abord été publié en arabe en 1968, l’édition anglaise ayant paru en 1991.

[3] Une traduction française peut être achetée sur http://www.furat.com/bookdetails.cgt?bookid=4595

[4] Dans les notes d’introduction, M. Tlass mentionne plusieurs autres cas :  » Un incident de ce type est survenu en Algérie au milieu du 18ème siècle. Les Juifs ont enlevé un enfant chrétien pour en extraire le sang, et en payant le gouverneur turc d’Algérie, ils ont réussi à étouffer l’affaire.  » Un autre exemple :  » Un enfant chrétien du nom d’Henri Abd El-Nour a été enlevé puis vidé de son sang. L’enquête a prouvé la culpabilité des Juifs, mais ces derniers ont acheté les dirigeants afin d’effacer les traces du crime « . Pour documenter ces cas, M. Tlass mentionne les Trésors du Talmud de Yousouf Hana Nasrallah, qui est en fait une traduction du fameux ouvrage antisémite du professeur Auguste Rohling, édité en 1871 et intitulé Der Talmudjude.

[5] La photo de la pierre tombale du prêtre dans la version de 1986 porte l’inscription suivante :  » Les Juifs l’ont abattu ; [son corps] n’a pas été retrouvé entier… Ici reposent ce qui reste de ses ossements « .

[6] La version de 1983 affirme que  » les enquêteurs ont dénoncé le crime ainsi que ses raisons cachées. Le gouverneur d’Al-Sham a décidé d’exécuter les criminels, mais à ce stade les pays étrangers et leurs consulats ont commencé à jouer un rôle majeur. Ces étrangers se sont divisé les zones d’influence. L’Autriche a entrepris de défendre les Juifs, la France les Catholiques… Tous se sont mis d’accord pour résoudre le problème à la juive, en apaisant les parties avec de l’argent. Les accusés ont été libérés de la prison de Damas et envoyés dans l’Egypte du Pacha Mohammed Ali… Quelques 150 ans se sont écoulés depuis ce crime, mais celui-ci n’a rien perdu de sa gravité, vu qu’avec le temps ce petit crime s’est développé en un plus grand crime et que le lien demeure entre les deux. « 

[7] A la fin de son introduction, M. Tlass remercie son compagnon d’armes le Colonel Bassam Assali,  » son bras droit dans la mise au point de l’ouvrage « . Il exprime ensuite l’espoir d’avoir rempli  » en partie  » son  » devoir de dénoncer les activités historiques des ennemis de la nation.  » Il conclut sur l’importance de la  » souveraineté nationale « . Selon lui, l’impudence dont a fait preuve l’un des Juifs envers le président de la Cour syrienne n’aurait pu s’exprimer  » sans l’influence des étrangers dans la Syrie de l’époque « . Il rappelle aux Arabes que  » la souveraineté est indivisible  » et qu’  » aucun étranger ne doit l’affecter. L’erreur calamiteuse de Sadate, qui a entraîné son assassinat, était de mépriser les droits nationaux du peuple égyptien et d’avoir vendu sa terre à Satan… Suite aux accords de Camp David, la souveraineté égyptienne est devenue partiale… « 

2 commentaires pour Affaire Al Doura: Une nouvelle Affaire de Damas? (Prime-time blood libels)

  1. […] la thèse de Girard, qu’à l’instar des pratiques imputées aux mêmes époques aux juifs ou aux cagots (notamment les accusations de meurtre rituel d’enfants pour en boire leur sang lors […]

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  2. jcdurbant dit :

    GUESS WHAT THE EU JUST GAVE A STANDING OVATION TO ! (Palestinian leader gets EU standing ovation for old medieval antisemitic well-poisoning canard)

    “We are against incitement … Just a week ago, a week, a group of rabbis in Israel announced, in a clear announcement, demanding their government, to poison, to poison, the water of the Palestinians. Is this not incitement? Is this not clear incitement, to the mass murder of the Palestinian people?”

    Mahmoud Abbas

    http://www.nytimes.com/2016/06/24/world/middleeast/mahmoud-abbas-claims-rabbis-urged-israel-to-poison-palestinians-water.html?smid=fb-share

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