Chauvinisme: Chirac’s mentalité Maginot

Aspades_3 Parfaitement désopilant édito du FT ce matin – en franglais, s’il vous plait !

Sur le chauvinisme économico-linguistique de Notre Génie de Corrèze, qui en dit long sur la manière dont sa génération a préparé la France aux défis actuels de la construction européenne et de la mondialisation, autrement dit à la… modernité !

Après, on s’étonne que lesdits Français aient voté contre l’Europe l’an dernier ou soient actuellement en train de refuser, dans la rue comme à leur habitude, le tout petit pas de puce, vers ladite modernité, du…CPE.

Reste l’ironie de voir la modernité incarnée pour l’occasion par celui qui passe en France, notamment dans le poujadisme quotidien des Guignols de Canal +, comme la quintessence de l’archaïsme,… le baron Seillière !

Malheureusement, M. Chirac missed Mr Seillière’s impassioned plea for Europe’s leaders to resist the swelling tide of national protectionism. The French president’s mentalité Maginot is a symptom of that tide, but also a complete failure to recognise that France has been a notable beneficiary of globalisation – precisely because of the language skills of its people.

Parlez-vous anglais?
The Financial Times
March 25 2006

Zut alors! Ernest-Antoine Seillière, head of the European Union’s business organisation, had la témérité to address Thursday night’s meeting of EU leaders en anglais. Naturellement, Jacques Chirac stormed out in protest at what his French compatriot described – rightly – as the language of business.

Malheureusement, M. Chirac missed Mr Seillière’s impassioned plea for Europe’s leaders to resist the swelling tide of national protectionism. The French president’s mentalitéMaginot is a symptom of that tide, but also a complete failure to recognise that France has been a notable beneficiary of globalisation – precisely because of the language skills of its people.

French companies have expanded across the globe, acquiring businesses outside la francophonie in countries such as the UK and the US. Some of the biggest have chosen to adopt English in their boardrooms, since most anglo-saxonsare monoglots – incapable of holding their own in French. Ironically, one such company is Danone, which France’s politicians defended as a symbol of la gloire when a bid from PepsiCo of the US was rumoured.

Meanwhile, Insead, the business school, has become France’s only world-class higher education institution because it works in English.

When not in the trenches crying « Ils ne passeront pas », M. Chirac has campaigned for Europeans to learn two foreign languages, to equip them for globalisation. He is right: as a recent British Council report pointed out, English is becoming une commodité and l’avantage compétitif will soon come from fluency in other tongues. But even then, English will still be the lingua franca for business – one that the French increasingly speak avec assurance.

 

 

 

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